کد مطلب:71302 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام











ای مردم، این مطلب را در باره ی او بدانید و بفهمید، و بدانید كه خداوند او را برای شما صاحب اختیار وامامی قرار داده كه اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین وانصار و بر تابعین آنان به نیكی، و بر روستایی و شهری، و بر عجمی و عربی، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و كوچك، و بر سفید و سیاه. بر هر یكتا پرستی حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون است، و هر كس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است خداوند او را و هر كس را كه از او بشنود و او را اطاعت كند آمرزیده است.

ای مردم، این آخرین باری است كه در چنین اجتماعی بپا می ایستم، پس بشنوید واطاعت كنید و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید، چرا كه خداوند عز وجل صاحب اختیار شما و معبود شما است، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش كه شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزی كه خدا و رسولش را ملاقات خواهید كرد.

[صفحه 60]

حلالی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان (امامان) حلال كرده باشند، و حرامی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان (امامان) بر شما حرام كرده باشند. خداوند عزوجل حلال و حرام را به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از كتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده ام.

ای مردم، علی را (بر دیگران) فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنكه خداوند آنرا در من جمع كرده است و هر علمی را كه آموخته ام در امام المتقین جمع نموده ام، و هیچ علمی نیست مگر آنكه آنرا بعلی آموخته ام. اوست «امام مبین» كه خداوند در سوره ی یس ذكر كرده است: «وَكُلَّ شَیْی ءٍ اَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ»، «و هر چیزی را در امام مبین جمع كردیم».

ای مردم، از او (علی) بسوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی بر مگردانید و از ولایت او سرباز نزنید. اوست كه به حق هدایت نموده و به آن عمل می كند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهی می نماید، و در راه خدا سرزنش ملامت كننده ای او را مانع نمی شود.

او (علی) اوّل كسی است كه به خدا و رسولش ایمان آورد و هیچكس در ایمانِ به من بر او سبقت نگرفت. اوست كه با جان خود در راه رسول خدا فداكاری كرد. اوست كه با پیامبر خدا بود در حالی كه هیچكس از مردان همراه او خدا را عبادت نمی كرد. اوّلین مردم در نماز گزاردن، و اوّل كسی است كه با من خدا را عبادت كرد. از طرف خداوند به او امر كردم تا در خوابگاه من بخوابد، او هم در حالیكه جانش را فدای من كرده بود در جای من خوابید.

[صفحه 61]

ای مردم، او را فضیلت دهید كه خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول كنید كه خداوند او را منصوب نموده است.

ای مردم، او از طرف خداوند امام است، و هر كس ولایت او را انكار كند خداوند هرگز توبه اش را نمی پذیرد و او را نمی بخشد. حتمی است بر خداوند كه با كسی كه با او مخالفت نماید چنین كند و او را به عذابی شدید تا ابدیّت و تا آخر روزگار معذّب نماید. پس بپرهیزید از اینكه با او مخالفت كنید و گرفتار آتشی شوید كه آتشگیره ی آن مردم و سنگها هستند و برای كافران آماده شده است.

ای مردم، بخدا قسم پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت داده اند، و من بخدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجّت بر همه ی

مخلوقین از اهل آسمانها و زمینها هستم. هر كس در این مطالب شكّ كند مانند كفر جاهلیت اوّل كافر شده است. و هر كس در چیزی از این گفتار من شكّ كند در همه ی آنچه بر من نازل شده شكّ كرده است، و هر كس در یكی از امامان شك كند در همه ی آنان شكّ كرده است، وشكّ كننده در باره ی ما در آتش است.

ای مردم، خداوند این فضیلت را بر من ارزانی داشته كه منّتی از او بر من و احسانی از جانب او بسوی من است. خدایی جز او نیست. حمد و سپاس از من بر او تا ابدیّت و تا آخر روزگار و در هر حال.

[صفحه 62]

ای مردم، علی را فضیلت دهید كه او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است تا مادامی كه خداوند روزی را نازل می كند و خلق باقی هستند. ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسی كه این گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانید كه جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می گوید: «هركس با علی دشمنی كند وولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد». هر كس ببیند برای فردا چه پیش فرستاده است. از خدا بترسید كه با علی مخالفت كنید و در نتیجه قدمی بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است.

ای مردم، او (علی) «جنب اللَّه»ه خداوند در كتاب عزیزش ذكر كرده و در باره ی كسی كه با او مخالفت كند فرموده است: «اَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ»، «ای حسرت بر آنچه در باره ی جنب خداوند تفریط و كوتاهی كردم».

ای مردم، قرآن را تدبّر نمائید و آیات آن را بفهمید و در محكمات آن نظر كنید و بدنبال متشابه آن نروید. بخدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمی كند و تفسیرش را برایتان روشن نمی كند مگر این شخصی كه من دست او را می گیرم و او را بسوی خود بالا می برم و بازوی او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می كنم و به شما می فهمانم كه: «هر كس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار او است»، و او علیّ بن ابی طالب برادر و جانشین من است، و ولایتِ او از جانب خداوندِ عزوجل است كه بر من نازل كرده است.

ای مردم، علی و پاكان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اكبر است. هر یك از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است. آنها از یكدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض كوثر بر من وارد شوند. بدانید كه آنان امین های خداوند بین مردم و حاكمان او در زمین هستند.

بدانید كه من ادا نمودم، بدانید كه من ابلاغ كردم، بدانید كه من شنوانیدم، بدانید كه من روشن نمودم، بدانید كه خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل می گویم، بدانید كه امیرالمؤمنینی جز این برادرم نیست. بدانید كه امیرالمؤمنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.

[صفحه 63]



صفحه 60، 61، 62، 63.